Tafelmethode met Stoplicht-kaartjes

Leer de tafels met de kleuren van het stoplicht. Met de kleuren groen, oranje en rood kun je de tafels van vermenigvuldiging leren. Ook kinderen die de tafels moeilijk vinden, kunnen op deze manier de tafels leren.

De Tafelmethode met Stoplichtkaartjes is bedacht door Els Roessingh-Van Iterson in de vorige eeuw. Esther Monfils heeft het stokje van haar overgenomen in 2008. De 1x, 10x, 5x structuur als kapstok van de tafels is de basis in de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes. Door middel van de metafoor van een stoplicht leren kinderen vanuit de 1x, 10x en 5x structuur (de groene kaartjes) het een of twee groepje(s) meer of minder principe (oranje en rode kaartjes). Naast het noemen van de tafels (de auditieve input) is er ook aandacht voor het zichtbaar maken van de tafels, (de visuele input) en het ervaren (de kinesthetische input).

Door deze methode verkrijgen leerlingen inzicht, (ze worden een rekendenker zou je kunnen zeggen) waarbij een aantal denkgestuurde vragen centraal staan. In deze methode is er naast inzicht ook aandacht voor automatiseren én memoriseren. Automatiseren is een proces van opeenvolgende handelingen en memoriseren is het direct weten of benoemen. In tafeltaal is de tafelsom 5×4 geautomatiseerd als de leerling denkt ‘dat is de helft van 10×4, dus 20’ en gememoriseerd als ’20’ direct uit het geheugen kan worden opgeroepen. Door het automatiseren van de denkstappen die achter de gekleurde kaartjes schuilgaan, wordt uiteindelijk toegewerkt naar memorisatie. Oefening en herhaling is daarbij heel erg belangrijk.

Voor wie?

De Tafelmethode met stoplichtkaartjes kan worden ingezet bij kinderen van de basisschool die problemen ondervinden met het leren van de tafels, Ook bij problemen met het automatiseren (en memoriseren) van de tafels is het een doeltreffende methode.

Werkwijze

Om goed aan de slag te kunnen gaan met deze methode, is het belangrijk om eerst inzicht te krijgen in hoe het zit met een aantal basisvaardigheden die nodig zijn om de tafels te kunnen leren, zoals het beheersen van de splitsingen van alle getallen tot en met 10, erbij- en eraf-sommen en halveren en verdubbelen.

Wanneer een kind hier nog moeite mee heeft, zal hier eerst aandacht aan besteed moeten worden, voordat de stap naar het werken met de stoplichtkaartjes gemaakt kan worden.

Om ervoor te zorgen dat kinderen steeds beter leren automatiseren of zelfs memoriseren, is het belangrijk dat ze veel oefenen. In de praktijk zullen we hier natuurlijk intensief mee aan de slag gaan, maar ook zijn er materialen beschikbaar waarmee ouders zelf ook thuis nog verder kunnen oefenen met hun kind.

Kosten

De kosten van het werken met de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes vallen onder het tarief van kindercoaching.